sakon luodit & lentorata
Lassi
2004-08-29 18:12:10 UTC
Onko joku koeampunut sakon eri luoteja (30-06) tyyliin kuinka paljon
osumapiste heittää 100 tai 150 metrillä? Aseena T3 hunter jos sillä on
isommin merkitystä. Tarkoitus on testata asia itse jahka ennätän radalle,
mutta olisi tietysti helpompaa ja halvempaa kun ei tarvitsisi aivan kaikkia
luoteja hommata vaan saisi suuntaa-antavat lukemat jo etukäteen.
otto
2004-08-29 18:31:58 UTC
Post by Lassi
[...]
Jos tarkoitat sakon valmiiden paukkujen tietoja, niin ne löytyvät sakon
sivuilta
Pygmi
2004-08-29 20:40:14 UTC
Post by Lassi
[...]
Tyypillisesti "hirvikelpoiset" patruunat saa kohdistettua niin, että
osumapisteen äärirajat 50 - 150 m matkoilla ovat tuota tuuman
luokkaa...

Eli, tuuman ero perstuntumalla heitettynä. Jos on hirvieläimestä kyse,
niin eipä merkitystä....
Jos tarkempaa tietoa kaipaat, niin sitä tosiaan löytyy Sakon web-sivuilta.

Pygmi
Lassi
2004-08-30 09:04:00 UTC
Ok, ilmaisin kysymykseni epäselvästi. Eli jos tarkkuuttaa vaikkapa rangelle
100 metriin niin kuinka paljon esim. Hammerhead 14.3 grammaa heittää sadalla
metrillä (samalla kohdistuksella). Löytyykö sellaista range /
hirviluoti -yhdistelmää jolle ero on niin pieni ettei tarvi napsutella
paukkua vaihdettaessa? Vai onko ero niin pieni tuolta matkalta ettei ole
merkitystä?
Pygmi
Roope Rosvo
2004-08-30 10:11:29 UTC
Post by Lassi
[...]
Sako .30-06 Springfield Hammerhead 14,3 grammaisen luodin lähtönopeus on 735
m/s ja vastaava Range 900 m/s joka on aika iso ero. Sakon taulukoista löytyy
150 metriin kohdistettujen luotien putoamat tähtäinlinjalta muille
matkoille, mutta sehän ei ole vastaus esitettyyn kysymykseen.

Oikeastaan pitäisi tietää putoamat piipun linjalta, mutta likiarvon saa
lähtönopeuksista. Sakon 235A Super Hammerhead 9,7 grammaa näkyisi olevan
lentoradaltaan melkein samanlainen kuin Range, lähtönopeus 905 m/s,
putoamissa erot sentin luokkaa.
Roope Rosvo
2004-08-30 10:52:52 UTC
Sakon http://www.sako.fi panosten ballistiikkatiedot on muuten kätketty
yläpalkissa oikealla näkyvän otsikon Datatable taakse. Ja ensin täytyy
valita samaisen yläpalkin alkuosan epämääräisistä napeista CARTRIDGES.
Pygmi
2004-08-30 19:49:26 UTC
Post by Lassi
[...]
Ok, tämä oli tosiaan vaikeampi. Omasta kokemuksesta osaan sanoa, että
Range ja 10.1 g Hammerhead napsahtaa niin liki 100 m, että merkitystä ei
ole.
Mutta 14.3 g???

Pygmi
Markku Lukkari
2004-08-31 07:44:43 UTC
Post by Lassi
[...]
Vaminta taitaa olla käydä ampumassa kasat molemmilla patruunoilla. Sittenpä
tietää, että montako napsua pitää nostaa tuolle Hammerheadille.

-Markku
Roope Rosvo
2004-08-31 08:25:46 UTC
"Markku Lukkari"
Post by Markku Lukkari
Vaminta taitaa olla käydä ampumassa kasat molemmilla patruunoilla. Sittenpä
tietää, että montako napsua pitää nostaa tuolle Hammerheadille.
Joo, samaa mieltä.

Teoriassa voisi ratkaista laskemalla jos tietää tähtäimen korkeuden ja
luotien putoamat _piipun_ linjalta (joita Sakon www-sivuilta EI saa) esim.
100 metrin matkalla. Kun ase on kohdistettu 100 metriin, niin tähtäinlinja
ja luodin lentorata leikkaavat 100 metrin päässä. Luodin putoama on tällöin
piipun linjan korkeus tähtäinlinjan yläpuolella 100 metrin päässä +
tähtäimen korkeus piipun yläpuolella.

tk = tähtäinlinjan korkeus piipun keskilinjan yläpuolella matkalla 0m
(tähtäimen korkeus), tyypillisesti 4 - 5 cm.
p1 = nopeamman luodin (Range) putoama piipun linjalta 100 m matkalla
t1 = piipun linjan korkeus tähtäinlinjan yläpuolella 100m päässä nopeammalla
luodilla = p1 - tk
p2 = hitaamman luodin putoama piipun linjalta 100 m matkalla

Hitaamman luodin (14,3 g Hammerhead) putoama nopeamman luodin osumapisteen
suhteen (tämän alapuolella) kun ase on kohdistettu nopeammalle luodille on
tällöin 100m matkalla = p1 - tk - p2

Noh, ei tuo ehkä ihan prikulleen pidä paikkaansa "matemaattisesti" (piipun
suunta on hiukan eri), mutta aika tarkkaan kyllä.

Olen joskus yrittänyt laskeskella tuollaisia olettamalla että ammuttu luoti
putoaa samalla kiihtyvyydellä kuin kädestä pudotettu luoti, mutta tulokset
eivät ole kovinkaan tarkkoja pitemmillä matkoilla koska tuo yksinkertainen
oletus on väärä. Siksi pitää olla piipun linjalta mitatut putoamat tai
sitten kehittyneempää ballistista laskentaa.
Ola Forsström
2004-08-31 08:55:16 UTC
Post by Roope Rosvo
[...]
PCB on yksinkertainen ja näppärä (+ilmainen) ohjelma tämäntapaisten ongelmien
ratkaisemiseksi.

http://home-2.worldonline.nl/~jhogema/pcb/pcb.htm
--
"In the beginning the Universe was created. This has made a
lot of people very angry and been widely regarded as a bad move."
- Douglas Adams
Jukka
2004-08-31 08:56:27 UTC
Post by Lassi
Ok, ilmaisin kysymykseni epäselvästi. Eli jos tarkkuuttaa vaikkapa rangelle
100 metriin niin kuinka paljon esim. Hammerhead 14.3 grammaa heittää sadalla
metrillä (samalla kohdistuksella).
Ei siihen voi vastata nyyssiballistiikalla. Olisiko
mitään jos ostaisi askin kumpiakin (tai ostaisi/pummaisi
muutaman irtopatin kaverilta) ja kokeilisi radalla?

14.3g käy melko varmasti eri kohtaan kuin 8g. Onko se
sitten ylemmäs, alemmas ja kenties vielä vähän sivuun,
niin se riippuu aseesta, ampuma-alustasta (otteestakin)
ja ampujasta. Ainoa varma konsti on kokeilla se ampumalla
radalla omalla aseella omasta ampuma-asennosta. Jonkun
toisen testaamana tieto ei ole varmaa. Testaa itse.

En lähtisi ainakaan hirvijahtiin sellaisen aseen kanssa,
joka on kohdistettu harjoituspaukuilla eikä sen jälkeen
ole itse kokeiltu eroa merkittävästi raskaammalla luodilla
tulpattuun jahtipaukkuun. Ajatus haavakosta ei viehätä -
varsinkaan, jos se sitten johtuu muutaman paukun säästämi-
sestä.

Alustakin vaikuttaa. Olin kerran kohdistanut aseen kylläkin
jahtipaukulla, mutta ihan erilaiselta alustalta kuin mitä
jahdissa ammutaan. Varman tuntuinen osuma oli hirvessä sitten
n. 10-15cm alempana kuin mitä oletin. Testasin asian sitten
radalla uudestaan ja kohdistus oli OK penkin päältä, mutta
pystystä ampuen kävi heti mainitun verran alemmas. Nämä
kokeilin useamman paukun sarjoina. Sen jälkeen hirvipyssy
on tullut kohdistettua aina seisten ampuen.

Mutta tämä on vain yksi totuus - niitä on yhtä monta kuin
on ase+lataus+ampuja -yhdistelmiä. Kokeile siis itse niin
tiedät varmasti.
Jukka
Roope Rosvo
2004-08-31 09:10:42 UTC
Väärin! Voi itku! En olekaan niin fiksu kuin luulin!

Kaavani oli väärin. Tähtäimen korkeudella tk ei ole tässä mitään merkitystä,
koska se on sama molemmissa tapauksissa. Luotien putoamien ero on
yksinkertaisesti piippulinjalta mitattujen putoamien ero p2 - p1

Todistukseni lähti hiukka väärille raiteille tuosta (minulle harvinaisesta)
älynväläyksestä että piippulinjan korkeus tähtäinlinjan yläpuolella
kohdistusetäisyydellä on luodin putoama tähtäimen korkeudella
vähennettynä...

Dziisus, f**k, dämnit, bladi hell!
Pygmi
2004-08-31 18:39:18 UTC
Post by Jukka
Post by Lassi
[...]
Tuo 10-15cm kuulostaa jo aika hurjalta. Itse en ole saanut 100 metrillä
havaittavaa eroa....paitsi että tietysti kasan koko vaihtelee.

Minulla oli tuossa jokin aika sitten ongelma, että yhdistelmäaseen
etutukki oli niin väljä (huono sovitus), että kohdistettaessa asetta
penkistä, saattoi piippu olla kiinni etutukissa. Riippui aivan siitä, missä
kohden oli etutukin tuki. Huomasin tämän kesken aseen kohdistuksen,
ja tein koko homman uusiksi. Jopa tässä tapauksessa 100 m matkalla ei
tullut kuin 5-6 cm ero, kun vertailukohtana oli laukaukset "normaalisti"
ammuttuna, piippu irti tukista.

Mutta tottahan toki jokaisen tulee tietää, mihin mikäkin patruuna milläkin
tavalla ammuttuna osuu...

Pygmi
Lassi
2004-08-31 19:38:58 UTC
Juu, tarkoitus on totta kai kokeilla itse, ajattelin vain että jos joku on
näitä jo kokeillut ja löytänyt sellaisen luotiyhdistelmän joka käy melko
tavalla samaan paikkaan niin kertoo minullekin. Kun noita erilaisia luoteja
riittää...

Sitten vaikeampi kysymys; missä pääkaupunkiseudulla taikka kohtuullisen
matkan päässä voi kiväärin kohdistaa? Onnistuuko esim. Sipoossa SSG:n
radalla? Onko lähempänä Espoota rataa?
Jukka
Pygmi
2004-08-31 18:50:26 UTC
Post by Lassi
[...]
Kohdistaminen pääkaupunkiseudulla ei olekaan ihan helppo juttu.
SSG radalla varmaakin onnistuu. Sieltä löytyy itse asiassa jopa
pitkiä ratoja (silhuettirata). On itsekin ollut tarkoitus kysellä, että
voisiko sinne mennä kohdistamaan.

Luulisi lännessäkin olevan...Kirkkonummi?
Tästä aiheesta on useasti kyselty, mutta lännestä ei kukaan ole
ilmoittanut soveliasta paikkaa.

Pygmi
Lassi
2004-09-01 15:28:12 UTC
Lapua näköjään väittää että:
"Harjoitteluun Trainer, jahtiin Mega - laukaise ja osu, asetta
kohdistamatta!
Lapua Trainer -harjoituspatruunoiden ja Mega-metsästyspatruunoiden
lentoradat on latausteknisin keinoin saatu identtisiksi. Näin voit
harjoitella ja metsästää aseellasi ilman turhia tarkkuuttamisoperaatioita.
Esimerkiksi kaliiperissa .308 Trainer-luoti painaa 8,0 g ja Mega 12,0 g."

Lähde www.lapua.com ja patruunat/metsästys/harjoittelu. Onkos tätä kukaan
kokeillut?
Pygmi
Osmo Ronkanen
2004-09-06 19:54:05 UTC
Post by Lassi
[...]
Käsittääkseni eripainoisia ja nopeuksisia luoteja ei voi verrata
millään yksinkertaisella kaavalla, koska rekyylin vaikutus on erilainen
ja riippuu ampujasta.

Osmo